Hvirvelløse dyr i pædagogisk praksis
Seminardag - d. 3. maj 2025
Vi startede dagen med en gåtur, hvor hver deltager samlede planter, som de fandt interessante. Undervejs samledes vi i skoven, hvor underviseren præsenterede forskellige plancher, som kan anvendes i dialogen med borgere eller børn f.eks. "barkvinduet", som er et redskab til sanselig og undersøgende naturoplevelse.
Herefter arbejdede vi med at tegne udvalgte planter. Denne øvelse styrkede vores opmærksomhed på planternes unikke detaljer og former.
Senere gik vi ud og indsamlede smådyr/insekter (hvirvelløse dyr), som vi senere undersøgte nærmere i klasselokalet ved hjælp af lup og mobiltelefon med forstørrelsesfunktion. I denne forbindelse blev vi præsenteret for en række plancher, der kan understøtte den pædagogiske samtale med børn og borgere.
Efter undersøgelsen blev alle dyr nænsomt tilbageført til deres naturlige habitat.
Vi blev desuden introduceret til naturspillekort, hvor man konkurrerer på data relateret til de enkelte dyr. Derudover blev vi præsenteret for materialer som slæbeslæde og fokuseringsring, der kan anvendes i naturfaglige aktiviteter.
Kommentarer
Send en kommentar